Wprowadzanie na lekcje gotowych gier towarzyskich może być doskonałym pomysłem na odświeżenie zajęć, integrację grupy czy utrwalenie słownictwa. Postanowiłam wykorzystać znaną i bardzo lubianą przez dzieci grę towarzyską „Dobble”.
Ze względu na zakres słownictwa, grę polecam dla starszych uczniów – ja wykorzystałam „Dobble” na zajęciach w 4 klasie szkoły podstawowej. Gra była już znana większości dzieci, ale pierwszy raz zagraliśmy w języku angielskim.
W „Dobble” można grać na klika sposobów. W zasadach można znaleźć pięć mini – gier. Najpopularniejszą jest wersja, w której wszystkie karty rozdaje się graczom, a jedną z kart kładzie na środku stołu. Na dany sygnał gracze patrzą na pierwszą kartę z góry, którą trzymają w ręku i szukają wspólnego symbolu z kartą, która leży na stole. Symbol nazywają głośno i szybko kładą swoją kartę na stole, przykrywając starą kartę. Teraz każdy z graczy musi znaleźć wspólny symbol z nową kartą! Wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się kart.
Aby utrudnić zabawę symbole na kartach bywają odwrócone i miewają inne rozmiary. Same karty są okrągłe i pełne kolorowych ilustracji roślin, postaci i przedmiotów, a każda z nich jest unikalna i łączy się z innymi kartami jednym i tylko jednym symbolem.
Wcześniej oczywiście należy omówić słówka pojawiające się w grze. My graliśmy w taki sposób, że jeżeli ktoś nie pamiętał dokładnej nazwy danego obrazka, podawał wyraz bliskoznaczny: np żarówka – bulb, light, lamp itp.
Dodam jeszcze, że karty niestety są cienkie, więc ja zalaminowałam je po to, aby nie zostały szybko zniszczone w ferworze walki 🙂
Ostatnio na rynku pojawiła się wersja dla maluszków – „Dobble” zwierzęta. Na pewno będzie ona świetną pomocą podczas „przerabiania” tematu Animlas 🙂